Finally in Kerala!

Eindelijk! Een van mijn reisdoelen hier in India, eigenlijk een van de enige die echt op mijn lijst stonden, was Kerala. En dan een boottocht op de backwaters. De backwaters zijn een dicht netwerk van waterwegen in een zuidelijke provincie. De waterwegen zijn in het grootste deel van het gebied de enige ‘wegen’ beschikbaar. Onderweg hebben we verschillende huizen gezien op een heel klein stukje land omgeven door rijstvelden en kanalen. Een boot is dan het enige mogelijk transportmiddel!

In ieder geval, de reis begon met een traditionele ‘bumpy busride’.. Deze keer hadden we echt geluk want de weg was smal, hobbelig en daarbovenop was de chauffeur ook nog eens uitzonderlijk enthousiast in zijn rijstijl. Een ander interessant feitje is dat ik een reisgenoot overgehaald had om niet met het vliegtuig te gaan maar gezellig samen met mij de bus te nemen ;) Halverwege de nacht heeft hij de chauffeur nogal dringend verzocht om toch wat rustiger aan te doen. Misschien niet de meest verstandige optie want na het uitzicht voor in de bus heeft hij geloof ik geen oog meer dichtgedaan!!

Maar uiteindelijk toch, levend en wel, in een regenachtig Ernakulam aangekomen. De monsoon is een paar weken geleden begonnen en in kerala kan dit nog wel eens REGEN in plaast van normale regen betekenen. Na een ontbijt in het hotel van twee andere reisgenoten zijn we door de chauffeur van de reisorganisatie naar Allepey gebracht. Mijn theorie was dat we op zijn minst een beetje zon verdienden en inderdaad op het moment dat we aan boord gingen was het droog! De traditionele houseboats werden vroeger gebruikt voor transport van goederen maar tegenwoordig zijn de toeristen de grootste bron van inkomsten. Er zijn verschillende boten van klein tot groot (we hebben er zelfs een gezien met rooftop pool!) Wij hadden een kleinere boot met 2 slaap- en badkamers. Voor op de punt van de boot is ruimte om te zitten en van de omgeving te genieten. Aan boord zijn 3 bemanningsleden voor het varen en om te koken. Na een korte tijd varen was het tijd voor de lunch. Deze werd geserveerd op het moment dat we midden op een gigantisch meer lagen. Na een aantal weken chaos in Bangalore kan ik een heerlijke lunch van traditioneel Keralan food en verse vis best waarderen. (Trouwens, ik moet echt eens Indiaas leren koken als ik terugkom..)

....

Na de lunch even heerlijk gedut en wakker geworden vlak voordat we weer gingen varen. Ik was de enige die wakker was en kon dus heerlijk van alle rust en stilte genieten. Heerlijk! Onderweg zijn we twee keer een ‘Snakeboat’ tegengekomen. Dit is een lange smalle boot met 100 man erop voor een roeiwedstrijd. We hebben verschillende boten gezien en onze host legde uit dat dit mannen van verschillende dorpen waren die aan het trainen zijn voor de wedstrijd die later in de week zou plaatsvinden. Zag er indrukwekkend uit!

Snakeboat

Later op de dag brak de zon nog lekker even door. We hebben echt geluk gehad met het weer! De boten mogen tot half 6 in de avond varen dus afgezien van een korte stop om kokosnoot en kitkat (lang verhaal, filmpje met kitkat dessert volgt nog ;) ) in te slaan hebben we dan ook ergens aangelegd voor de nacht. Natuurlijk volgde weer een heerlijk maal! De rest van de avond hebben we ons vermaakt met een hele foute cd uit de auto van de chauffeur. Het plan was om boxen te kopen onderweg maar dit was niet helemaal aangekomen bij de driver dus iPods konden helaas niet gebruikt worden. Na een interessant potje poker (Maria biscuitjes maken best redelijke fishes.. ) en een extra salsa les on board heb ik echt heerlijk geslapen. Om de een of andere reden wordt je goed wakker op een zacht schommelende boot, uitzicht op het water en palmbomen en een visser die langsvaart om de vangst van die morgen aan te bieden.

Backwaters by night

Na het ontbijt met onder andere Coconut and Banana pancakes hebben we de boot achter ons gelaten en hebben we rondgereden in de omgeving van Allepey. Eerste stop was de Snake temple. Hier was het natuurlijk ontzettend druk aangezien het zondagochtend was. Weer terug naar Allepey hebben we een korte stop op Allepey Beach gemaakt en genoten van de wind en de hoge golven. Het was net de Noordzee in de herfst. De vier Europeanen voelden zich in ieder geval eventjes thuis ;) Op de foto’s ziet het er nogal donker uit maar de temperatuur was perfect en we hebben zelfs de zon nog even gezien. De volgende stop was een resort aan de kust voor de lunch met vis en seafood. Hier in India geldt over het algemeen de regel ‘eet alleen vis als je weet dat het locaal gevangen is’. Dit gaat natuurlijk niet altijd op, in Bangalore zijn voldoende goede restaurants. Ik heb nu even de heerlijke sushi van gisteren in gedachten. Maar toch. Als je aan het strand bent bestel je dus gewoon een mix van wat er die dag beschikbaar is. Inmiddels was het wel echt monsoonweer. De regen kwam letterlijk met bakken naar beneden dus we hebben rustig aan gedaan en van de omgeving en de goede koffie genoten.

Monsoon waves on Allepey Beach

Uiteindelijk was het droog en hebben we nog een paar uurtjes op Marari Beach doorgebracht. Ook hier waren weer gigantische golven en een sterke stroming. Op de een of andere manier ben ik met kleren en al IN die golven beland nadat iemand heel voorzichtig met water begon te spetteren. Nou ja. Op weg naar de auto voor droge kleren volgde nog een interessante discussie met een van de werknemers van het resort. Of we allemaal toch maar even 1000 rupees wilden betalen voor het gebruik van het strand. Nou. Nee dus. Persoonlijk vond ik de overpriced lunch wel voldoende. Na dat duidelijk gemaakt te hebben even opgefrist in de douche en op de terugweg bleek alles, ook zonder betalen, wel ok te zijn. Helaas was dit al het einde van een heerlijk weekend en heb ik afscheid genomen van mijn reisgenoten. Twee van hen zijn nog steeds in Kerala. Heel vriendelijk, ze smsen regelmatig met updates over het uitzicht en de kreeft die ze aan het eten zijn. Vragen dan ook nog hoe het leven hier in de stad is.. Mijn reisgenoot van de busrit moest ‘helaas’ terug met het vliegtuig voor een vroege meeting op maandagochtend. Dus ik heb lekker een sandwich gekocht en ben aan de terugreis begonnen. Maandagochtend was ik netjes om half 8 terug in de stad, precies genoeg tijd om te douchen en haar kantoor te vertrekken!

Fishermen on Marari Beach

Meer foto’s via deze link:

Ennuhm, filmpje volgt nog!